Zdrowie na talerzu

_mg_6740„Każde narodziny dziecka są początkiem świata” mawiał Henry David Thoreau.  Na wiele pytań trzeba sobie odpowiedzieć. Jednym z nich jest niewątpliwie jak nauczyć dziecko jeść warzywa i owoce w gąszczu słodyczy przewijających się przez sklepowe półki.

Rozpoczynając moją przygodę z wprowadzaniem pierwszych smaków do diety syna napotkałam na pewne przeszkody. Nie wszystko chciał jeść, tak jakby nie tolerował pewnych smaków na talerzu. Wtedy natrafiłam na badania, które dowodzą, że do każdego smaku jesteśmy w stanie się przyzwyczaić, kosztując daną potrawę od 6 do 10 razy. Udało się!. Jako dwulatek Michał je wszystko, co jest dedykowane w tym wieku.

_mg_6736

Samodzielne przygotowywanie posiłków dla niemowlęcia i małego dziecka może początkowo przerażać, ale w rzeczywistości nie jest takie trudne jak się wydaje. Ta sztuka kulinarna nie wymaga od nas specjalnych umiejętności. Wystarczą dobre chęci, kilka świeżych składników i podstawowych przyborów kuchennych. Biorąc pod uwagę współczesne zagrożenia dla zdrowia dziecka, takie jak otyłość czy cukrzyca typu II, trzeba pamiętać, aby od samego początku podawać niemowlakowi przede wszystkim zdrowe, wysokowartościowe produkty. Pomożemy mu tym wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe, które będą towarzyszyć mu przez resztę życia. Taka kulinarna przygoda z pewnością pozostawi po sobie wiele pysznych wspomnień –smaków dzieciństwa.

_mg_6751

Przed podaniem warzywa i owoce należy dokładnie umyć i wyszorować, a następnie obrać ze skórki (ja usuwam z nich wszelkie gniazda nasienne i pestki, jeżeli takie są). Jak zatem namówić dziecko, aby jadło więcej warzyw?

Przede wszystkim bądź wytrwały –Jeżeli twoje dziecko wzbrania się przed ich jedzeniem, to najprawdopodobniej potrzebuje więcej czasu na zaakceptowanie ich smaku.

Podawaj warzywa w formie pieczonej –Michaś uwielbia pieczone warzywa i owoce ponad wszystko. Jej wysokość dynia, brokuły i kalafior nabierają innego wymiaru smakowego, gdy opieczemy je na ogniu z odrobiną świeżego masła i szczypty soli.

Dodawaj do warzyw tłuszcz – Zdrowe tłuszcze sprawiają, że warzywa smakują znacznie lepiej. W swojej kuchni posiłki dla dziecka przygotowuję na maśle. Czemu? Bo kupując masło mam pewność, że dostałam produkt, który zawiera 82 % tłuszczu mlecznego, 16 % wody, 2 % masy beztłuszczowej mleka i nic poza tym. Szwedzkie badania opublikowane w „International Journal of Environmental Research and Public Health” udowodniły, że spożywanie owoców i warzyw nie obniża ryzyka zachorowań na choroby wieńcowe serca, pod warunkiem że jemy je z produktami mlecznymi o wysokiej zawartości tłuszczu.

Nie ukrywaj warzyw – Ogólnie rzecz biorąc, jestem przeciwko ukrywaniu warzyw w żywności.

Ucz dzieci gotowania – Niech będą częścią planowania posiłków, zakupów i gotowania. Weź je na zakupy i pozwól aby same wybrały owoce i warzywa. Podczas gotowania rozmawiaj z nimi na temat składników odżywczych.

Jakie są wasze najlepsze wskazówki dotyczące przekonywania dzieci do jedzenia warzyw?

3 Thoughts on “Zdrowie na talerzu

  1. Uwielbiamy wspólnie z dziećmi gotować i większość warzyw jakoś przemycamy 🙂 Chociaż synek marchewkę może wcinać w każdej postaci 🙂

  2. Myślę, że im wcześniej zaczniemy dzieciom pokazywać i pozwolimy im smakować to co naturalne, tym dla nich lepiej. prawda jest taka, że cukier nie jest nam do szczęścia potrzebny, więc im zdrowiej tym lepiej 🙂

  3. u nas nie ma na całe szczęście bardzo problemu z jedzeniem i zazwyczaj jakieś warzywka da się spokojnie zjeść. My sobie często opowiadamy jakie jest warzywo, jaki ma kolor mamy też zestaw plastikowych i razem gotujemy zupki i myślę, że to też pomaga w przekonaniu ale najbardziej to jeśli rodzice jedzą to samo 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Post Navigation